Cronistas deportivos le dan vida a la series del Caribe nicaragüense

Compartir
Manuel Antonio Montalvan el Monti, cronista deportivo Radio Zinica, Q.E.P.D.

Los cronistas deportivos que siguen a los equipos de sus municipios en el Caribe Nicaragüense le dan vida a las series del Caribe y es por ello que el comité organizador ha valorado este esfuerzo que hacen los medios de comunicación convencional y  digitales, para promover el evento a nivel local, regional, nacional e internacional y en dos series no les han cobrado los derechos de transmisión.

Jose de Jesus Fletes Peña, crinista deportivo de Bluefields y dirigente deprotivo Q.E.P.D.

Este esfuerzo quiero dedicarlo a los grandes cronistas que hoy no están con nosotros físicamente pero los recordamos con mucho aprecio y cariño  de Bluefields mi amigo José de Jesús Fletes Peña (Chepe Chú Fletes) que en paz descase, quien narró para las radios Zínica, Radio la Morenita, Manuel Antonio Montalvan  el Monti, de radio Zinica y Victorino Castro el hechicero Castro, el Gay.

Ricardo Montoya leal, encargadodel sonido estadio Oncelo martin. SNC/J.GARTH.

A mi gran amigo Carlos González González, cronista deportivo de Puerto Cabezas,  narró para la Radio la Voz del Poder Popular y Radio Caribe, al experimentado periodista que leía el comercial Cristóbal Raúl Alvarez Caimán mi gran maestro.

También a otros colegas que se esforzaron para transmitir en miskito y español como fue Oscar Danilo Rivera, un joven que falleció hace pocos años, originario de Bilwi.

Un total de 15 medios de comunicación convencionales y digitales están cubriendo las series del Caribe nicaragüense.

Siuna, Radio URACCAN Siuna, radio Saslaya, Radio la Voz del Pueblo, Marlon Pérez Nic en Facebook, Alcaldía Municipal de Siuna en Facebook, Sistema de Noticias del Caribe.

Bluefields: Bluefields Stereo, Laguna de Perlas, Caribean Pearl, Puerto Cabezas radio la Porteñísima y Bilwi Stereo, Mulukukú, Radio Krisol, Radio Mulukukú y Mulukukú Sport en Facebook, y de Managua Radio 800 AM, y Radio Kukra Hill.

Juan Diego Cubillo, compilador oficial 69 serie del Caribe Nicaraguense. SNC/J.GARTH.

Quiero destacar el extraordinario trabajo que realiza el compilador oficial de la 69 serie del Caribe Nicaragüense Juan Diego Cubillo, quien al finalizar la jornada hace un enorme esfuerzo para que cada delegado y equipo así como los medios de comunicación tengamos las estadísticas actualizadas.

En la subsede en Siuna los cronistas que están transmitiendo la 69 serie del Caribe nicaragüense son Francisco Javier Castro Gonzales, conocido en el mundo de la crónica como el Gallinon, un apodo que se lo puso el también destacado cronista Sergio Mercado Jarquin, ambos de Radio Bilwi Estéreo.

Javier Castro dice que lleva 33 años de transmitir las series del Caribe nicaragüense y ha sido una gran escuela, porque se aprovecha para conocer a otros colegas pero también le sirve de vacaciones.

Sergio Mercado Jarquín dijo que el apodo de Gallinon se lo puso cuando llegó de Las Minas (Rosita) a Bilwi con el pelo “rojo, una vez iba pasando por la casa cuando iba a visitar a Malvina y Alicia Boden y parecía aquellas gallinas grandes caminando”, dijo Mercado Jarquín.

Edgar Hodgson le puso Chikinon, que es una palabra descompuesta del inglés Chicken, y Marvin Chow le encajó como apodo pierna de hacha.

Javier Castro Gonzalez, gallinón, cronista radio Bilwi Stereo, Puerto Cabezas. SNC/J.GARTH.

Javier dijo que comenzó a transmitir las series en 1985 y comenzó en Bluefields y hoy está llevando la alegría deportiva desde Siuna a los porteños desde la Bilwi Setero 102.7 Frecuencia Modulada, la Voz del poder Ciudadano.

Diego Ortega Alfaro comenzó a los 16 años a transmitir las series del Caribe en Bonanza, lleva 20 años y seguir al equipo de Siuna en las series del Atlántico.

Ortega Alfaro  señaló que antes era muy difícil para los cronistas realizar las transmisiones deportivas, pues había que cargar antenas hasta los estadios, una de las anécdotas que jamás va a olvidar fue en Puerto Cabezas y tocó transmitir en Tuapi encima del techo del estadio donde casi se cae y la otra en Bonanza donde se complicó la salud por la apendicitis.

Diego Ortega Alfaro, Radio Saslaya Siuna y Radio la porteñisima Puerto Cabezas. SNC/J.GARTH.

2005 en Kukra Hill Diego recordó que se hizo una transmisión entre Siuna visión y Radio URACCAN y cada día moría una persona en Kukra hasta el presidente del comité organizador murió en esa serie caribeña.

Para Diego Ortega las series han sido una gran escuela y una forma de ganar dinero para la familia.

Diego Ortega está transmitiendo las series para Radio Saslaya y Radio La Porteñísima de Siuna y Puerto Cabezas, en los 98.5 FM y 90.70 FM.

Walter Treminio Urbina, lleva más de 30 años transmitiendo béisbol pero además como manager, cuerpo técnico y otros espacios deportivos, transmite para radio la Porteñísima y también  dio coberturas para medios nacionales.

George Leiva William, narrador de la radio Caribean Pearl y Ernie Downs, son los dos cronistas que transmiten 100 % en Inglés para Laguna de Perlas y Bluefields, en los 91.5 de la radio Caribean Pearl the vanguard of the Autonomy.

George Leiva William y Ernie Downs, Radio CarIbean pearl, Laguna de Perlas, transmiten solo en Ingles. SNC/J.GARTH

Para George transmitir en inglés no es difícil ya que ellos ven el béisbol de las grandes ligas y de allí se va aprendiendo y tomando notas, sobre las jugadas y de allí se va mejorando, desde el 2003 han transmitido, eran tres René Ordoñez sigue apoyando al equipo y en Bilwi decidieron que solo dos locutores podrían ser inscritos por cada radio y desde allí solo han quedado Ernie Downs y George con 17 años llevando las series caribeñas.

Pablo Rubén  Urcuyo Rodríguez, transmite para la radio Bluefields Stereo en los 96.5 la Voz de la Autonomía, lleva 16 años transmitiendo las series del Caribe, dijo que es una buena experiencia tener una interacción entre el norte y sur y desde las series se generan empleos durante la temporada.

Marlon Pérez, es un destacado comunicador de Siuna que se ha especializado en la fotografía y durante la 69 serie del Caribe ha puesto en la página Marlon Pérez Nic. Las jugadas y los mejores momentos de los juegos que se realizan en el estadio de Siuna.

Pablo Urcuyo, Radio Bluefields stereo, Bluefeilds.SNC/J.GARTH.

Desde el 2004 ha venido siguiendo las series del Caribe desde la televisión y ahora desde la fotografía, pero además desde la divulgación de la Alcaldía Municipal de Siuna.

Para Marlon Pérez, estas series dejan una experiencia única, muy emocionante estar detrás de las jugadas y dejando la huella en la fotografía digital en el Caribe de Nicaragua.

Ricardo Efraín Montoya Leal, se ha encargado de mantener el ambiente con el sonido durante toda la serie del caribe en el estadio Oncelo Martin Jackson, debe estar pendiente de la música en cada episodio y asegurar el audio al anunciador oficial. Ricardo Montoya es del equipo de  comunicación de la Alcaldía Municipal de Siuna.

Marlon Pérez, forografo de Siuna, y equipo de comunicación Alcaldia de Siuna, Marlon Perez Nic. /SNC/J.GARTH.

Henry Ocampo Mendoza y Miguel Flores Estrada son dos cornistas que se destacan por su humildad y sencillez, trasmiten para Radio la Voz del Pueblo de Siuna y son un ejemplo de esfuerzo y dedicación.

Argel Hernández, Gilberto Artola y José Garth Medina conforman el equipo de Radio URACCAN Siuna, la voz del Saslaya, que trasmite en 94.1 FM en Siuna, Argel y Gilberto en los comerciales y Argel en la fotografía para actualización del ambiente en el estadio local, José Garth Medina siguiendo las series caribeñas con más de 25 años de estar siguiendo las series caribeñas para medios locales y nacionales.

En Mulukukú se destacan los cronistas Eddy Talavera y Joel Campo Cubillo, para las radios Crisol, de Mulukukú, URACCAN de Siuna y corresponsal de Radio 800 AM con 12 años de experiencia.

Adolfo Cruz  lleva 8 años transmitiendo las series del Caribe  para Mulukukú Sport una página en Facebook que transmite para la fanaticada digital.

Henry Ocampo y Miguel Flores Estrada, radio La Voz del Pueblo, Siuna.SNC/J.GARTH.

Julio Gutiérrez lleva ocho años transmitiendo las series para Radio Mulukuku de Mulukuku.

Leonel Bolaños de Radio Kukra Hill lleva 4 años transmitiendo las series.

Bocanegras Benavides y Martin Cruz Suarez de radio URACCAN Siuna y Radio Bonanza con  20 años de experiencia en series.

Nuestro gran reconocimiento a la crónica deportiva de la Costa Caribe que están en la 69 serie caribeña, otros         que no pudieron estar por diversas razones como mi gran amigo Robert Budier Bryan, Luis Catuse, Francisco Sosa, Rafael lacayo, Edgar Hodgson, Sergio Mercado Jarquin, Sidonio Lumbí, entre otros.

Sports reporters bring the Nicaraguan Caribbean series to life

The sports reporters who follow the teams from their municipalities in the Nicaraguan Caribbean give life to the Caribbean series and that is why the organizing committee has valued this effort by the conventional and digital media, to promote the event to local, regional, national and international level and in two series they have not been charged the transmission rights.

Joel Campos y Eddy Talavera, radio Krisol y Radio 800 AM, Mulukuku y Managua. SNC/J.GARTH.

I want to dedicate this effort to the great chroniclers who today are not with us physically but we remember them with much appreciation and affection from Bluefields, my friend José de Jesús Fletes Peña (Chepe Chú Fletes) who rest in peace, who narrated for the Zínica radio stations, Radio the Morenita.

To my great friend Carlos González González, sports reporter from Puerto Cabezas, he narrated for Radio La Voz del Poder Popular and Radio Caribe, the experienced journalist who read the commercial Cristóbal Raúl Alvares Caimán my great teacher.

Also to other colleagues who made an effort to transmit in Miskito and Spanish such as Oscar Danilo Rivera, a young man who died a few years ago, originally from Bilwi.

A total of 14 conventional and digital media are covering the series in the Nicaraguan Caribbean.

Siuna, Radio URACCAN Siuna, radio Saslaya, Radio la Voz del Pueblo, Marlon Pérez Nic on Facebook, Mayor of Siuna on Facebook, Caribbean News System.

Boanergues benavuidaes y Martin Cruz Suarez el carajito de radio URACCAN Rosita y Radio Bonanza. SNC/J.GARTH.

Bluefields: Bluefields Stereo, Laguna de Perlas, Caribean Pearl, Puerto Cabezas radio la Porteñísima and Bilwi Stereo, Mulukukú, Radio Krisol, Radio Mulukukú and Mulukukú Sport on Facebook, and Managua Radio 800 AM, and Radio Kukra Hill.

I want to highlight the extraordinary work done by the official compiler of the 69 series of the Nicaraguan Caribbean Juan Diego Cubillo, who at the end of the day makes an enormous effort so that each delegate and team as well as the media have updated statistics.

In the subsection in Siuna, the chroniclers that are broadcasting the 69 series of the Nicaraguan Caribbean are Francisco Javier Castro Gonzales, known in the world of chronicles as the Gallinon, a nickname that was also given by the prominent chronicler Sergio Mercado Jarquin, both from Radio Bilwi Stereo.

Javier Castro says that he has been broadcasting the series from the Nicaraguan Caribbean for 33 years and it has been a great school, because he takes the opportunity to meet other colleagues but it also serves him on vacation.Sergio Mercado Jarquín said that Gallinon’s nickname was given to him when he arrived from Las Minas (Rosita) to Bilwi with “red hair, once he was passing by the house when he was going to visit Malvina and Alicia Boden and he looked like those big chickens walking ”Said Mercado Jarquín.

Edgar Hodgson gave him Chikinon, which is a decomposed word from English Chicken, and Marvin Chow fitted him as an ax leg nickname.

Adolfo Cruz Mulukuku Sport. SNC/J.GARTH.

Javier said that he began broadcasting the series in 1985 and started in Bluefields and today he is taking sporting joy from Siuna to the locals from the Bilwi Setero 102.7 Modulated Frequency, the Voice of Citizen power.

Diego Ortega Alfaro began at 16 years old to broadcast the Caribbean series in Bonanza, he has been 20 years and to follow Siuna’s team in the Atlantic series.

Ortega Alfaro pointed out that before it was very difficult for chroniclers to carry out sports broadcasts, since antennas had to be loaded to the stadiums, one of the anecdotes that he will never forget was in Puerto Cabezas and it was time to broadcast in Tuapi on the roof of the stadium where almost falls and the other in Bonanza where health was complicated by appendicitis.

2005 in Kukra Hill Diego recalled that a transmission was made between Siuna Vision and Radio URACCAN and every day a person died in Kukra until the president of the organizing committee died in that Caribbean series.

For Diego Ortega, the series have been a great school and a way to earn money for the family.

Diego Ortega is broadcasting the series for Radio Saslaya and Radio La Porteñísima de Siuna and Puerto Cabezas, on 98.5 FM and 90.70 FM.

Walter Treminio Urbina, has been broadcasting baseball for more than 30 years, but also as manager, coaching staff and other sports venues, he broadcasts for La Porteñísima radio and also provided coverage for national media.

Julio Gutierrez, Radio Mulukuku. SNC/J.GARTH.

George Leiva William, narrator of the Caribean Pearl radio and Ernie Downs, are the two chroniclers who broadcast 100% in English for Laguna de Perlas and Bluefields, on 91.5 of the Caribean Pearl the vanguard of the Autonomy radio.

For George, transmitting in English is not difficult since they see the baseball of the big leagues and from there he learns and takes notes, on the plays and from there he improves, since 2003 they have transmitted, there were three René Ordoñez continues to support The team and Bilwi decided that only two announcers could be registered for each radio and from there only Ernie Downs and George have been left with 17 years leading the Caribbean series.

Pablo Rubén Urcuyo Rodríguez, transmits for the Bluefields Stereo radio in the 96.5 the Voice of Autonomy, has been broadcasting the Caribbean series for 16 years, said it is a good experience to have an interaction between the north and south and jobs are generated from the series during the season.

Marlon Pérez, is an outstanding communicator from Siuna who has specialized in photography and during the 69 Caribbean series he has put Marlon Pérez Nic on the page. The plays and the best moments of the games that take place in the Siuna stadium.

Since 2004 he has been following the Caribbean series from television and now from photography, but also since the disclosure of the Municipal Municipality of Siuna.

Leonel Bolaños Radio Kukra Huill. SNC/J.GARTH.

For Marlon Pérez, these series leave a unique experience, very exciting to be behind the plays and leaving a mark on digital photography in the Nicaraguan Caribbean.

Ricardo Efraín Montoya Leal, has been in charge of maintaining the environment with the sound throughout the Caribbean series at the Oncelo Martin Jackson stadium, he must be aware of the music in each episode and ensure the audio to the official announcer. Ricardo Montoya is from the communication team of the Municipal Municipality of Siuna.

Henry Ocampo Mendoza and Miguel Flores Estrada are two cornistas who stand out for their humility and simplicity. They transmit the Voice of the Siuna People to Radio and are an example of effort and dedication.

Argel Hernández, Gilberto Artola and José Garth Medina make up the team of Radio URACCAN Siuna, the voice of Saslaya, which broadcasts on 94.1 FM in Siuna, Algiers and Gilberto in commercials and Algiers in photography to update the atmosphere in the local stadium, José Garth Medina following the Caribbean series with more than 25 years of being following the Caribbean series for local and national media.

Argel Hernandez, Radio URACCAN Siuna, fotografias. SNC/J.GARTH.

In Mulukukú, the chroniclers Eddy Talavera and Joel Campo Cubillo stand out, for the Crisol radio stations, from Mulukukú, URACCAN from Siuna and correspondent of Radio 800 AM with 12 years of experience.

Adolfo Cruz has been broadcasting the Caribbean series for 8 years for Mulukukú Sport, a Facebook page that transmits for the digital fan.

Julio Gutiérrez has been broadcasting the series for Radio Mulukuku de Mulukuku for eight years.

Leonel Bolaños of Radio Kukra Hill has been broadcasting the series for 4 years.

Bocanegras Benavides and Martin Cruz Suarez from radio URACCAN Siuna and Radio Bonanza with 20 years of experience in series.

Our great recognition to the sports report of the Caribbean Coast that are in the 69 Caribbean series, others that could not be for various reasons such as my great friend Robert Budier Bryan, Luis Catuse, Francisco Sosa, Rafael lacayo, Edgar Hodgson, Sergio Mercado Jarquin , Sidonio Lumbí, among others.

Jose Garth Medina, Radio URACCAN Siuna y Sistema de Noticias del Caribe. SNC/J.GARTH.

Comunicador/a Intercultural

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

SUSCRÍBETE a nuestro Periódico Digital Costeño

error: Content is protected !!
A %d blogueros les gusta esto: